, Auto-Opstroom.com: Volvo: oplaadbare auto in 2013

Volvo: oplaadbare auto in 2013

Volvo denkt in 2013 de eerste plug-in hybride te kunnen introduceren. Voor die tijd komt het Zweedse merk met een aantal auto’s die gebruik maken van bestaande hybride-technieken. Dat zegt Lex Kerssemakers, het Nederlandse bestuurslid van Volvo Car Corporation, in een gesprek met dit blad. Hij is verantwoordelijk voor de productstrategie van de Ford-dochter.

Volvo werkt momenteel aan de C30 ReCharge, een auto waarvan de batterijen via het stroomnet opgeladen kunnen worden door letterlijk een stekker in het stopcontact te steken. De benzinemotor is daarbij geen volwaardige krachtbron naast de elektromotor (zoals bij de Toyota Prius), maar dient slechts als back-up. “De plug-in hybride is de volgende stap in de keten van hybride auto’s”, aldus Kerssemakers. “Een actieradius van 50 tot 100 kilometer is voldoende voor deze auto’s die voornamelijk in stedelijke gebieden gebruikt zullen worden.”

Eerder meldde projectleider Ichori Sugioka dat de elektromotor van de C30 200 pk produceert en maar liefst 1000 Nm aan koppel. Of de introductiedatum van 2013 ook daadwerkelijk wordt gehaald hangt volgens Kerssemakers onder meer af van de betrouwbaarheid en de beschikbaarheid van batterijen.

Volgens automotive-consultant Wolfgang Bernhart van Roland Berger zal de prijs van batterijen gaan dalen omdat de productiefaciliteiten daarvoor momenteel fors wordt uitgebreid. Hij denkt dat in 2020 plug-in hybrides en elektrische auto’s een marktaandeel hebben van zo’n 30 procent. GM zegt bijvoorbeeld in 2009 de Chevrolet Volt te willen introduceren.

Vóór 2013 zal Volvo een aantal modellen gaan aanbieden met hybridetechniek, aldus Kerssemakers. Dat zal dat als eerste gebeuren in de grotere Volvo’s als de V70, S80 en XC90 omdat die het minst prijsgevoelig zijn. “We moeten het gat tot de plug-in hybride overbruggen.” Volvo speelt binnen het Ford-concern een belangrijke rol op hybride-gebied: in Göteborg staat één van de zogenaamde Hybrid Development Centers van Ford. Hybrides zijn volgens Kerssemakers noodzakelijk om aan de Europese milieunormen te voldoen. Het productportfolio van autofabrikanten mag dan gemiddeld niet meer dan 120 gram CO2 per gereden kilometer uitstoten. De steeds schaarser wordende olie moet volgens hem worden gereserveerd voor vrachtwagens en bussen, voertuigen waarbij hybridetechniek niet goed toepasbaar is. Tot 2013 investeert Volvo 11 miljard kroon (iets meer dan 1 miljard euro) in het zuiniger en schoner maken van zijn auto’s.

Revival benzine

Kerssemakers (een Hollandse Ster) verwacht verder een comeback van de benzinemotor. De afgelopen jaren hebben autofabrikanten veel geld gestoken in de ontwikkeling van diesels, waardoor de zelfontbrander van zijn imago als vervuilende en trage krachtbron is verlost. Maar volgens de Nederlander in Zweedse dienst is het vanuit kostenoogpunt interessant om weer met benzinetechniek aan de slag te gaan. “We moeten naar Euro 6 (Europese milieunorm voor motoren, red) in 2013. En dieseltechniek is duurder dan benzine. Ik denk dat er vernieuwde aandacht komt voor benzine.” Of de VS aan de diesel gaat weet hij nog niet. “Wij geloven dat de Duits autofabrikanten daar de wereld moeten veranderen.”

Kerssemakers weigert zijn vingers te branden aan de huidige heikele discussie rond biobrandstoffen. Volvo produceert sinds 2005 FlexiFuel-modellen die rijden op E85, een mengsel van 85 procent ethanol en 15 procent benzine. “Ik blijf liever ver weg van politiek.” Wel vindt hij dat er momenteel een ‘ongebalanceerde discussie’ wordt gevoerd over het gebruik van biobrandstoffen. Kerssemakers vindt ethanol wel nog steeds een volwaardig alternatief voor diesel en benzine. Hij wijst op de komst van de zogenaamde tweede generatie biobrandstoffen, die niet concurreren met de voedselvoorziening.