, Auto-Opstroom.com: July 2008

NICE Ze-O: betaalbare elektrische auto

Het Engelse NICE komt met een betaalbare elektrische auto op de markt. Het model welke de naam Ze-O beleeft zijn debuut tijdens British International Motor Show. De auto komt dit najaar op de markt.
“Natuurlijk zijn alle elektrische sportwagen een lust voor het oog en interessant, ” geeft Julian Wilford, medeoprichter van NICE Car Company toe. “Maar wij kennen heel veel klanten welke liever een praktische elektrische auto willen hebben.” En dat is de Ze-O dus precies, een ruime en betaalbare elektrische auto.

Made in China
De Ze-O mag dan wel ontworpen en ontwikkeld in zijn in Europa, de wagen zal gebouwd worden in China. Met het standaard accupakket zal de wagen een topsnelheid van 88 km/h (55mph) kunnen behalen en is een bereik van 104 km (65 mile) mogelijk. Later zal er ook nog een betere (Lithium-ion) accu beschikbaar komen voor de kleine MPV. Hiermee moet de auto een groter bereik hebben.

Volgende jaar naar Europa
De auto zal dit najaar op de Engelse markt verschijnen en zal daar £14.000 (+/- €17.600,-) kosten. Gedurende 2009 komt de Ze-O ook naar de andere kant van het Kanaal. Of de auto ook bij ons leverbaar zal worden - en tegen welke prijs - is op dit moment nog niet duidelijk.

Elektrische auto in stroomversnelling

ROTTERDAM - De elektrische auto staat aan de vooravond van een definitieve doorbraak. Energieproducent Essent presenteerde gisteren een plan voor de standaardisering en distributie van de elektriciteit.
Achter de tankdop is een klein verschil te zien met het gewone straatmodel. FOTO ANP
Een groot aantal autofabrikanten wil rond 2010 de eerste ‘plug in- accu’s’ voor hun modellen gereed hebben. Volkswagen, Nissan en General Motors zijn daartoe de afgelopen weken samenwerkingsverbanden aangegaan met producenten van accu’s.

Ook General Motors heeft zich bij een batterijmaker ingekocht en gisteren werd bekend dat Peugeot en Citroën gaan samenwerken met Mitsubishi bij het ontwikkelen van elektrisch aangedreven auto’s. Volgens analist Wolfgang Bernhart van het internationale adviesbureau Roland Berger is het de automobielindustrie ditmaal menens. ,,Binnen tien jaar is 25 procent van het Europese wagenpark elektrisch aangedreven.’’

Er moeten eerst een paar logistieke obstakels worden opgeruimd. Energiebedrijf Essent presenteerde daartoe gisteren een plan voor de opzet van een netwerk waar auto’s stroom kunnen ‘tanken’. Dat kan volgens topman Michiel Boersma door een groot aantal ‘snellaadpunten’ op te zetten.

Hiermee kan een elektrische auto binnen tien minuten worden opgeladen. Snellaadpunten komen te staan bij benzinestations, parkeerplaatsen, hotelketens, winkels en treinstations. Ook gaat Essent zich inzetten voor de standaardisering van de stekkers en de software van elektrische auto’s. ,,Wij willen die standaard hardware voor heel Europa gaan ontwikkelen in samenwerking met autofabrikanten en andere energiebedrijven,’’ aldus Boersma.

De noodzaak van elektrisch rijden is volgens Boersma evident. ,,Rijden op elektriciteit biedt de mogelijkheid energie van wind en zon op te slaan in de accu’s van deze auto’s. Eerder was er geen opslagmogelijkheid voor deze duurzame energie, die meteen moest worden gebruikt.

,,Die elektriciteit kan binnenkort mooi worden gebruikt om thuis de accu’s van elektrische auto’s op te laden. Met een zogeheten Mobile Grid kunnen autobezitters aangeven hoeveel stroom ze willen hebben voor welke prijs. Op die manier kunnen ze in de goedkope nachtelijke uren flink besparen. Het systeem is dermate intelligent, dat de eigenaar van de auto de rekening krijgt, ongeacht de locatie waar hij of zij de auto oplaadt.’’

,,Zolang de energie duurzaam wordt opgewekt, is het bovendien goed voor het milieu,’’ aldus Boersma. ,,Wanneer alle zeven miljoen auto’s in Nederland op groene stroom zouden rijden, scheelt dat 21 miljard kilo CO2-uitstoot ten opzichte van een gemiddelde dieselmotor. Dat is het gewicht van 2900 Eiffeltorens.’’ De vraag is echter of de energiebedrijven zoveel groene stroom kunnen leveren.

,,Nog niet,’’ geeft Boersma toe. ,,Volgend jaar is een kleine negen procent van de stroom duurzaam opgewekt, maar in 2030 moet dat dertig procent zijn. Onder meer door de aanleg van windmolenparken in de Noordzee. Dat betekent ongeveer acht gigawatt groene stroom; genoeg voor zon vijf miljoen elektrische auto’s. Dus dan ben je al een heel eind.’’

De goedkope energie is niet het enige voordeel van een elektrische auto. Vooralsnog betalen de kopers van zo’n auto geen wegenbelasting, geen BPM en ook het onderhoud is minimaal. Eén kilowattuur kost 20 eurocent. Een elektrische auto’s kan daar nu al acht kilometer op rijden.